
Šajā pavasarī kopā ar Kalve Coffee sākam jaunu attiecību stāstu. Esam radījuši īpašu dizaina kafijas bundžu, kurā satiekas māksla, atbildība un atbalsts jauniešiem – kafija ar misiju.
Mums ir liels prieks, ka uz šīs bundžas ir redzams viens no mākslinieces Katrīnas Neiburgas darbiem. Jo īpaši tādēļ, ka ar Katrīnu tikāmies Mentor Latvia Draugu svētkos, kur viņa dalījās ar savu stāstu, un jauniešiem bija iespēja piedalīties viņas vadītajā vīdžejošanas darbnīcā. Šis darbs atgādina: skaistums un spēks var rasties pat visnegaidītākajās vietās. Tāpat ir ar cilvēku – ja kāds viņam notic.
Uzņēmums Kalve Coffee balstās uz trim vērtību vaļiem: pieejamība, ilgtspēja un godīgums. Šīs vērtības ir iespējams aktualizēt arī caur atbalstu jauniešiem.Tādēļ Kalve ir gatava ne tikai apzināties un runāt par atbalsta nepieciešamību, bet arī rīkoties un, kā pieaugušajiem pieklājas, uzņemties savu daļu atbildības, lai mūsu Latvija kļūtu labāka.
Kāpēc Tev ir svarīgi iesaistīties jauniešu atbalstā kopā ar Mentor Latvia?
Esmu sasniedzis tādu apzinātu vecumu, emocionālo briedumu, kad varu un vēlos dot citiem. Saprotu, ko nozīmē būt jaunietim – mēs visi esam šo vecuma posmu izdzīvojuši. Zinu, ko nozīmē agri kļūt patstāvīgam un tikt galā ar dažādiem izaicinājumiem, kuriem, protams, ir jābūt – bez tā nav iespējama izaugsme. Tāpat esmu piedzīvojis neskaitāmi daudz brīžu, kad man tajā laikā bija nepieciešams pieaugušo atbalsts. Tādēļ spēju iedomāties, kā jūtas jaunietis, kuram blakus nav ģimenes. Tad ir saprotams, ka jaunietis redz pasauli kā nedrošu vietu, kur būt. Tad pieaugušo atbalsts ir vēl svarīgāks.
Uzskatu, ka tā ir katra jaunieša nepieciešamība – saņemt atbalstu, lai viņš spētu pieņemt labākus lēmumus un atrast savu vietu. Un katra pieaugušā pienākums ir šo atbalstu sniegt, ja vēlamies dzīvot veselīgā un priecīgā sabiedrībā. Ja es kā pieaugušais esmu atradis savu vietu un izveidojis savu dzīvi, tad tas ir mans pienākums ilgtermiņā ieguldīt sabiedrības labbūtībā. Jūtos atbildīgs jauniešu priekšā. Manuprāt, būtiski ir uztvert atbalsta sniegšanu jauniešiem kā pārmantojamību – es kā jaunietis esmu izaudzis, tagad atbalstu citu jaunieti.
Kas Tevi personīgi iedvesmo idejā par mentoringu?
Būt par mentoru man būs izaicinājums, jo es nezinu, kā tas ir, un es nezinu, kāds būs mans mentorējamais jaunietis. Tomēr nezināmais mani iedvesmo – tas ir kā atklāt kaut ko jaunu. Mani iedvesmo arī tas, ka es kā indivīds varu kaut ko reāli ietekmēt. Esmu tādā vecuma posmā, kad man ir svarīga pašizaugsme un personīgā labbūtība – tieši emocionālā līmenī. Vēlos dzīvot un rīkoties jēgpilni. Un man ir skaidrs, ka, dodot jauniešiem, varu pozitīvi ietekmēt gan jaunieti, gan vidi un līdz ar to arī sabiedrību kopumā. Tas savā ziņā man sniedz mierinājumu. Ja līdz šim esmu no pasaules pārsvarā ņēmis, tad tagad esmu gatavs un vēlos dot atpakaļ sabiedrībai caur atbalstu jauniešiem, kuriem tas ir nepieciešams.
Svarīgi ir ne tikai to apzināties, bet arī rīkoties. Ne visi to dara.
Visiem jau nav uzreiz jākļūst par mentoriem. Man šķiet, ka tas nav nekāds jaunums – mēs visi to kaut kādā ziņā izjūtam – vēlmi dot. Katram jāatrod savs ceļš, kā viņš var sniegt savu ieguldījumu.
Mūsu mentori stāsta, ka tas, ka viņi ir mentori, ir ieguvums arī viņu bērniem un ģimenei.
Jā, domāju, ka mentorings ir ieguvums arī šajā ziņā. Esmu jauns tēvs, un mani bērni ir mani lielākie skolotāji. Bieži vien nevis es meitām ko mācu – gluži pretēji – viņas māca man. Ja tam ļaujas apzināti, tas uzlabo ģimenes dzīves kvalitāti, kas man rada piepildījumu.
Vai Tavā dzīvē ir bijis kāds mentors vai cilvēks, kurš būtiski ietekmējis Tevi un Tavas izvēles?
Man nav bijis tāds viens mentors kā mentors, un īpaši pusaudža vecumā man tas ir ļoti pietrūcis. Es esmu vairāk iedvesmojies no dažādiem literāriem varoņiem. Taču man bija vecmamma – manas mammas mamma. Dzimusi Pirmā pasaules kara laikā, ļoti reāla, kā saka – ar abām kājām uz zemes –, nodzīvoja līdz 100 gadu vecumam. Vienmēr zināju, ka man ir kur aizbraukt, ka mani gaida. Vienmēr man bija krūze kazas piena un kotlete, un, prombraucot, vecmamma vienmēr iedeva vienu latu. Tas nav daudz, taču ar to varēju rēķināties. Viņa savā ziņā bija mans mentors – nemainīga vērtība, kad tu zini: ja sāksies vētra, ir vismaz viens koks, aiz kura vari paslēpties.
Un tas nav maz, vai ne! Saki, kā radās ideja par īpašo kafijas bundžu sadarbībā ar Mentor Latvia?
Tas ir tas, ko mēs darām (pasmaida).
Mentor Latvia risina problēmu, kas ir aktuāla un skar arī mūs kā darba devējus. Ja pasaulē 90% pieaugušo dzer kafiju un mūsu bundžas ir pieprasītas, tad tas ir ļoti labs medijs, caur ko šo stāstu nodot. Papildus tas ir kā finanšu ieguves kanāls un, iespējams, būs kā sabiedrības balsojums tam, cik šī problēma ir aktuāla. Tas nav nekas unikāls – izmantojam esošo iespēju. Mums ir svarīgs arī produkta dizains un kvalitāte. Tāpat tas ir veids, kā mēs padarām mākslu pieejamu sabiedrībai – izvēloties kā bundžas dizainu kāda Latvijā nozīmīga mākslinieka mākslas darbu. Ar kafijas bundžu Purvītis* var būt cilvēku virtuvēs. Pieejamība sasaucas arī ar mūsu sadarbību ar Mentor Latvia, jo jaunietim ir jābūt pieejamam atbalstam. Caur šo sadarbību varam aktualizēt mūsu trīs vērtības: pieejamība, ilgtspēja un godīgums.
Pastāsti vairāk, kā tas sasaucas ar atbalstu jauniešiem? Ko šī sadarbība nozīmē Kalve Coffee kā uzņēmumam?
Tikko runājām par vērtībām. Ja domājam par godīgumu, tad mums kā sabiedrībai ir svarīgi atzīt problēmas esamību. Tas, ka daudz jauniešu aug viņiem nepiemērotā vidē, ka viņiem nav pozitīva piemēra – uz to ir godīgi jāpaskatās, un to ir nepieciešams aktualizēt.
Kalve biznesa stratēģija balstās uz ilgtspēju kā vērtību. Tas ietver: people, planet, process (cilvēks, planēta, procesi). Šobrīd esam pilnībā sakārtojuši mūsu piegādes ķēdes, tāpat, domājot par planētu, mūsu iepakojums 100% atbilst ilgtspējas standartiem. Tādēļ mūsu nākotnes stratēģija un nākamās piecgades fokuss būs tieši cilvēks. Apzināti meklējam veidus, kā vēl varam pozitīvi ietekmēt indivīdus un sabiedrību kopumā – gan pērkot zaļo kafiju no kopienām Brazīlijā, izmantojot tiešās tirdzniecības principus, kur fermeri un visi iesaistītie saņem godīgu atalgojumu, gan atbalstot kopienas pie mums Latvijā.
Mūsuprāt, mazāk aizsargāts jaunietis, kuram nav atbalsta, ir visneaizsargātākā sabiedrības daļa. Un mēs kā uzņēmums varam šeit būt noderīgi. Apzināmies, ka mūsu darbs šodien ietekmēs mūsu visu dzīves rīt. Tādēļ īpaši vēlamies atbalstīt jauniešus, kas ir mūsu valsts un planētas nākotne – viņi būs līderi, kas pieņems lēmumus nākotnē. Tādēļ tā ir arī mūsu atbildība.
Vai vari padalīties ar kādu īpašu detaļu par bundžas dizainu vai vēstījumu?
Patiesībā esmu aizrāvies ar mikoloģiju. Manuprāt, sēnes ir pasaules nākotne – gan materiālu zinātnē, gan medicīnā, gan uzturā. No sēņu kultūras daudz varam mācīties. Sēne ir skaista visādā ziņā. Arī cilvēks pēc savas būtības piedzimst skaists. Tad apaug ar labākām un sliktākām pieredzēm, kuras bieži vien viņš pats nespēj ietekmēt. Ja viņam nepalīdz nolobīt šo slikto nost, viņš nespēj ieraudzīt skaisto, kas viņā ir, un to attīstīt.
Tas ir tas, ko savā ziņā dara mentors. Un tomēr – vai mēs, pieaugušie, varam būt labs piemērs jauniešiem?
Zini, kā nu kurš. Kopumā noteikti varam. Man šķiet, ka es reizēm esmu lielāka autoritāte nevis saviem bērniem, bet tieši draugu bērniem. Un tāpat es varu būt piemērs arī nepazīstamiem cilvēkiem.
Vai ne! Reizēm Tu pat nezini, ka Tu kādu iedvesmo.
Jā, tieši tā. Nesen biju uzaicināts uz vidusskolu dalīties savā pieredzē. Izrādās, ka iemesls, kādēļ mani tur uzaicināja, ir tas, ka vienam no jauniešiem esmu iedvesmas avots. Tas ir forši un, protams, uzliek papildu atbildību. Domāju, ka mēs kā pieaugušie varam ļoti ietekmēt jauniešus un būt labs piemērs. Liela ietekme veidojas no maziem soļiem, maziem ieradumiem.
Ko Tu teiktu citiem uzņēmējiem – kādēļ ir svarīgi būt sociāli atbildīgiem?
Esmu pārliecināts, ka uzņēmējdarbības modelis, kurā lēmumi tiek pieņemti visu iesaistīto pušu interesēs, arī no biznesa viedokļa ilgtermiņā ir veiksmīgāks. Kalve tam ir pierādījums. Šāds modelis nostiprina uzņēmuma reputāciju, kas atspoguļojas arī apgrozījumā un lojālos klientos. Domāju, lai uzņēmums būtu veiksmīgs un radītu pievienoto vērtību, ir jāspēj sabalansēt finansiālie un “emocionālie” mērķi. Mēs strādājam pēc šāda principa, un ir daudz vieglāk piesaistīt talantus, atrast darbiniekus, vieglāk pārdot savu produktu, kuram, protams, ir jābūt kvalitatīvam. Tu parādi pircējam, kādēļ izvēlēties tavu produktu, nevis citu. Un šodien pircējam ir svarīga šī pievienotā vērtība.
Vai Tev ir dzīves moto?
Es teiktu, ka mums ir jābūt atvērtiem pasaulei, dažādām pieredzēm. Nav jābaidās, ja nesanāk – tajā pat ir kaut kas skaists. Man nav viena konkrēta moto. Dažādiem dzīves periodiem tas ir cits. Kad veidoju savu karjeru, tad mans moto bija – izdarīt labāk kā citi. Šobrīd – katrai manai rīcībai ir jābūt ar pozitīvu ietekmi uz visu. Tas nenozīmē, ka viss jāliek papīra maisiņos. Ir jābūt arī reālam. Mēs šobrīd nevaram strādāt bez līdzņemamajām krūzēm, jo tad mēs nespētu konkurēt ar pārējo kafijas industriju. Ietekmes zona ir jāatrod tajā, kur mēs kā uzņēmums varam kaut ko patiešām izdarīt, izmainīt. Pozitīva ietekme rodas nevis tajā, ka mēs esam hipiji un staigājam basām kājām, bet tajā, ka mēs veidojam lielu un vērtīgu uzņēmumu. Un, ņemot vērā reālo situāciju gan šeit, gan pasaulē, mums ir jāizdara labākais, ko varam izdarīt.
____
Visu vasaru jebkurā Kalve coffee kafejnīcā vai e-veikalā izvēlies kafijas bundžu “Iedvesmo augt!” un 3 eiro no katras bundžas tiks ziedoti jauniešu atbalstam. Atbalstot jauniešus, tu radi iespēju mums visiem dzīvot stiprākā, drošākā un cilvēcīgākā sabiedrībā. Tu iedvesmo augt.
Uzaicini draugu uz kafiju!
*Vilhelms Kārlis Purvītis bija ainavists, pedagogs, Latvijas Mākslas akadēmijas pirmais rektors un Rīgas pilsētas mākslas muzeja direktors – viens no latviešu nacionālās glezniecības skolas aizsācējiem.